Senaste inläggen
Red Bulls Sebastian Vettel vann sitt första Monacos Grand Prix och drog längre fram i mästerskapet.
Ferraris Fernando Alonso och McLaren s Jenson Button, som kortfattat ledde loppet, hade stängt in på Vettel, men ett sent säkerhet bilen hjälpte tyska.
Alonso kom tvåa för första gången år 2011, med knapp tredje och Red Bulls Mark Webber fjärde.
Lewis Hamilton blev indragen i en rad över kritiska kommentarer om ordningsvakter efter målgång sjätte.
Engelsmannen hette innan tjänstemän för två separata händelser, och frågade varför han hade varit att se ordningsvakter fem gånger på sex tävlingar i år, sade han, uppenbarligen på skämt: "Kanske är det för att jag är svart säger. Det är vad Ali G. "
Loppet var redo för en spännande finish som Vettel, Alonso och Button var täckta med mindre än en sekund och jagar varandra hårt.
Men med bara sju varv kvar fick Renaults Vitaly Petrov fastnat i en pile-up och kastade sin Renault till hinder vid poolen.
Efter klagar över smärta i sin vänstra fotled den ryska fördes till sjukhus för en kropp scan, men Renault därefter gett ut en bekräftelse på det inte fanns någon svullnad eller brutna ben.
Återkomsten av säkerheten bilen släppte trycket på Vettel, och när loppet återupptogs 20 minuter senare med de tre ledarna alla har bytt däck, höll Vettel bekvämt bort Alonso och för att lägga till Monaco titel till sin växande samling.
Red Bull-teamet viktigaste Christian Horner sade att det framför allt hade varit roligt att vinna efter att laget hade upplevt en rad oväntade problem under loppet.
"Vi hade problem på Sebastians första stopp, vi hade radio frågor och inte få däcken på som vi ville, så vi var tvungna att ändra vår strategi, säger Horner.
. "Det viktigaste var att vi inte panik Vi försökte något lite annorlunda, som var mycket aggressiv, men SEB var få det att fungera - det var vad som fick honom loppet i dag.
"Han var ganska säker på, pratade med hans ingenjörer, med fokus på områden han kunde vara snabb."
BBC F1 chefanalytiker Eddie Jordan beröm Vettel.
"Sedan blev han världsmästare har han varit suverän, säger Jordan.
"Han är alltid på rätt plats - men han hade också turen på sin sida."
Monaco anses vara den mest utmanande banan i kalendern, eftersom de smala, slingrande gator tryck drivrutiner till det yttersta.
Och Vettel hade tagit sin första pole i Monte Carlo under en kvalet som hade hamnat i skuggan av Sergio Perez tunga krasch som höll honom ur loppet.
Button, som startade tillsammans med Vettel på den främre raden, försökte spela en avgörande kort i loppet när han utlöste depåstopp på varv 15.
Vettel hade inget annat val än att reagera och kom in för sitt första stopp på följande knä, men hans besättning mekanik i Red Bull garaget hade inte däcken redo. Den försening såg Vettel tillbaka till spåret på andra plats.
Med en tydlig spår framför sig, byggt Button snabbt en ledning över världsmästaren.
Men medan en smart strategi samtal hjälpte McLaren och Hamilton vinner i Kina, denna gång sina försök att ut-tänka Red Bull slagit slint.
Button var på en tre-stop strategi och när han kom in för andra gången Vettel återtog ledningen, och Button sjönk till tredje plats efter sitt sista stopp.
Engelsmannen vägrade att skylla sitt lags strategi för att inte prestera honom hans första seger för säsongen.
"Vi var tvungna att ta risken och gå till fler stopp så vi borde inte vara upprörd med vad vi gjorde, sade Button.
"Teamet gjorde ett bra jobb i helgen och jag var nöjd med vår strategi. Vi var tvungna att försöka göra något annorlunda och fick Vettel var det fungerar, men det fungerade inte i slutändan."
Alonso hade musklat sin väg förbi Webber och upp till tredje plats med ett typiskt aggressiv start och spanjoren fick en annan plats tack vare två stopp strategi.
Vettel såg i verklig fara eftersom hans enda strategi innebar att han var tvungen att sjuksköterskan hans däck för mer än 60 varv.
Men starta om efter andra säkerhet bilen innebar de tre ledande bilarna kunde byta däck och Vettel bekvämt kryssade till linjen.
Alonso sade: "Sju dagar sedan vi var två minuter efter ledande och nu är vi kämpar för seger.
"Bilen är identisk med Barcelona, så [detta resultat] precis är relaterad till Monaco unika krets.
"Det är också sant att bilen fungerar bra på supermjuka däck. De kommer att finnas tillgängliga för de kommande två tävlingarna så förhoppningsvis kan vi upprepa det här resultatet."
Hamilton hade en bergochdalbana av en eftermiddag och var ständigt i tjocka av åtgärden.
Efter ett slagsmål med Michael Schumacher's Mercedes fick Hamilton en drive-through straff efter att han krockat Massa i en tre-vägs strid med Webber på hårnålen.
Engelsmannen var nionde med sju varv kvar, innan Jaime Alguersuari är Toro Rosso red över hans McLaren, bryta den bakre vingen.
Teamet reparerade Hamiltons bil innan återstart men Hamilton var snart tillbaka i trubbel med ordningsvakter när han kolliderade med Pastor Maldonado's Williams vid Sainte Devote - en händelse som han senare bestraffas med tillägg av 20 sekunder till hans sluttid, trots att straff som lämnade sin slutplacering oförändrad.
Slaget vid hårnål hade också konsekvenser för Massa som Hamilton släpade honom igen i tunneln, och eftersom McLaren seglade säkert genom förlorade Massa kontroll av däcksrester i tunneln och slå hinder.
Det är det andra loppet i rad som Massa har gått i pension.
"Jag var ganska mycket snabbare än Massa gick jag upp insidan - och han vände sig i, sade Hamilton i en eldig intervju efter loppet.
"Jag får det straff [dock], vilket är vanligt. Han höll mig i kvalet, fick jag straffet. Han vände sig i mig, jag fick straff.
"Men du blir gjorda försöker sätta på en show, försöker göra ett drag. Fair play, om jag känner att jag har gått för sent att jag skulle hålla min hand upp erkänna att jag har orsakat en incident.
"Det är inte för sent [att vinna VM] men det är inte snygg."
Schumacher, en fem gånger Monaco vinnare, frammanade minnen av tidigare härligheter i öppnandet skede av loppet när han briljant passerade Hamilton i hårnålen.
"Det är något jag trodde du aldrig skulle se, sade BBC F1 co-kommentator David Coulthard. "Hamilton, en av de bästa åkare i världen, fångad tupplur av Schumacher - en inspirerad flytta."
Men Schumacher föll tillbaka som hans däck snabbt försämrats, ett problem som hans Mercedes lagkamrat Nico Rosberg också kämpade, innan Schumacher småningom pensionärer med en brand i hans luftburk. Rosberg fortsatte med att avsluta 11.
Det var några välbehövliga positiva nyheter för Sauber som Kamui Kobayashi slutade femma på en enda strategi. Det var mycket nära fjärde, den japanska föraren bara förs vidare genom uttag Webber på näst sista varvet.
Kobayashi kallade det en "stor framgång" efter en svår helg med hans lagkamrat Perez fortfarande återhämtar sig på sjukhus efter en kvalificerande krasch som lämnade honom med hjärnskakning och ett blåmärke låret.
Adrian Sutil samlas sjätte för Force India, men hans lagkamrat Paul di Resta var 15. Efter att ha fått ett drive-through straff för en mis-tidsinställd vidarebefordra Alguersuari.
Renault föraren Vitaly Petrov har släppts från sjukhuset efter en krasch i slutet av en incident-packade Monaco Grand Prix.
Den 26-årige ryska kraschade in i en barriär som kommer ut av den första poolen chikanen på varv 69.
Händelsen ledde till en röd flagga och loppet bli stoppad för 21 minuter som sjukvårdare behandlade honom.
"Jag mår bra. Det har varit en stor krasch, men jag är OK, sade Petrov efter att ha lämnat Princess Grace sjukhuset.
"Jag vill tacka alla mina fans för alla sina lyckönskningar, de medicinska team på banan, sjukhuset för en effektiv och vänlig hjälp, och laget för sin oro.
"Det var en ganska stor effekt och jag kunde inte känna mina ben mycket väl efter kraschen.
"Jag tyckte det var bäst för det medicinska teamet att hjälpa till med att ta bort mig från bilen som det var svårt för mig att flytta och mina ben blev instängda i sittbrunnen. Jag inte förlorar medvetandet men jag var i ganska mycket smärta när Jag var inne i bilen. "
Och Petrov insisterar han kommer att vara redo för nästa race i Kanada den 12 juni.
"Det är synd, eftersom vi kunde ha fått en hel del poäng den här helgen, tillade han.
"Nu ser jag fram emot Montreal. Vi måste reda ut våra problem i kvalet och vi kommer att få några bra resultat, som vår ras tempot är oftast mycket bra."
Petrov var i en grupp av backmarkers som fångats av den ledande trion av Red Bulls Sebastian Vettel, Ferrari Fernando Alonso och McLaren s Jenson Button som tävlingen höll på att bygga en läktare finish.
Force Indias Adrian Sutil var på framsidan av backmarkers men han haltade runt med en punktering efter tandborstning hindren kommer ut Tabac.
Hamilton var tvungen att bromsa i början av simhallen komplex för att försöka undvika Sutil men som ledde till nästa bil, Toro Rosso av Jaime Alguersuari, kör in på baksidan av McLaren.
I den efterföljande kaos, verkade följande bil av Petrov i kontakt med Alguersuari och han gick rakt in i hindren, vilket resulterar i den röda flaggan som en ambulans skickades för att behandla honom.
Renault uttalande löd: "Vitaly klagade sin vänstra fotled till den medicinska besättningen, så läkarna körde honom till Princess Grace sjukhuset för ytterligare kontroller Ingen fraktur hade fått diagnosen på kretsen..
"Väl på sjukhuset, bekräftades det att det inte fanns någon svullnad eller brutna ben."
När loppet återupptogs, hävdade Vettel hans femte seger för säsongen att förlänga sin ledning i förarnas mästerskapet.
Petrov är incidenten kom en dag efter Sauber Sergio Perez lades in på sjukhus efter en tung krock i slutet av lördag kvalificerade.
Den 21-årige lidit hjärnskakning i olyckan och kommer att hållas på sjukhuset i minst en annan dag.
Och själva loppet haft många incidenter, med en safety car också tas i bruk i knät 34 när Ferraris Felipe Massa kraschade i tunneln och Mercedes föraren Michael Schumacher slutade nära ingången till depån.
Jenson Button sade Sebastian Vettel fortfarande kan fångas i förarnas mästerskapet och lovade att "kämpa till slutet" för att fånga den tyska.
Red Bulls Vettel har vunnit fem av de sex första tävlingarna den här säsongen och Ferraris Fernando Alonso tror att han har "nästan" vann titeln.
Men McLaren föraren Button sade: "Det finns så mycket som fortfarande kan hända.
"Vi kan alla bara ge upp nu och inte bry sig, eller vi kunde kämpa till slutet, vilket är vad vi ska göra."
Britten till: "Det är gungor och karuseller Han kunde bli väldigt otur för de närmaste tävlingarna, så vi inte tänker ge upp.."
Vettel seger i Monaco på söndagen förde honom till 143 punkter, 58 klara av McLarens Lewis Hamilton, som är tvåa i ställningar.
Red Bulls Mark Webber är trea på 79, Button fjärde med 76, och Alonso på femte plats 69.
Den siste mannen att göra en sådan fantastisk start på säsongen var knapp under 2009 då han vann sex av de sju första loppen med Brawn GP.
Men Button form halvljus, andra lag som fångas upp med tempo och han bara höll på att ta titeln i näst sista loppet.
Den stora skillnaden är dock att Red Bull har en miljardär ägare bakom sig i Dietrich Mateschitz, medan Brawn kördes på en liten.
"Vi hade inte de resurser, och vi var inte riktigt färdiga att använda pengarna", tillade Button om situationen för två år sedan.
"Så vi hade en fantastisk bil i början av året, men vi gjorde inte hålla det under hela året, och dessa killar kommer.
"De har haft en väldigt snabb bil i två år nu, så det kommer att bli svårt."
Alonso, som var tvåa i Monaco, sade Vettel's blåsor start hade satt honom på gränsen till mästerskapet, trots att det finns 13 fler tävlingar denna säsong.
"Vi såg i senaste åren att om du vinner fem eller sex Grand Prix du nästan har vunnit mästerskapet, sade spanjoren.
Frågade hur han kunde stänga 74-punkt gap som nu skiljer honom från Vettel i förarnas mästerskapet, påpekade Alonso att även med det nya poängsystemet, enligt vilken vinnaren i varje lopp får 25 poäng, han skulle behöva vinna tre raser och Vettel värdering inte alls.
"Jag tror för tillfället är det inte möjligt, sade spanjoren.
"Om du är en sekund efter i varje kval och du behöver göra några konstiga strategier, så vissa börjar eller något alltid av den normala lopp [att försöka vinna], det är svårt.
Alonso föreslog Ferrari nu kan rikta podier snarare än vinner.
"Seger för oss är kanske optimistisk, så vi måste vara realistiska och börja slåss för podier i Kanada och Valencia och sedan får vi se hur mästerskapet utvecklas, eftersom ... avståndet nu är för mycket."
Frågade hur han betyg Vettel prestanda i Monaco, Alonso det var "fantastiskt".
Han tillade: "Inte bara idag, vann fem lopp på sex Grand Prix Det finns bara ett tillfälle som hände för ett par år sedan med Jenson [Knapp] i samma situation och vi vet Jensons resultat:.. Vinna mästerskapet"
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 | ||||||||
|